fbpx

Nagradzaj pracowników popełniających błędy – no blame culture

Marta Pawilikowska-Olszta

Marta Pawlikowska-Olszta - zajmuję się wsparciem etycznego i efektywnego zarządzania ludźmi w Polsce na każdym z etapów – zarówno w procesie rekrutacji, adaptacji, rozwoju kompetencji, oceny pracowników, jak i zwalniania. Pokazuję jak można wykorzystać wiedzę z psychologii w budowaniu asertywnych relacji w życiu zawodowym i prywatnym. Swoje działania praktyczne prowadzę w nurcie psychologii pozytywnej.

Może Ci się również spodoba

50 komentarzy

  1. Łukasz pisze:

    Według mnie pracowników w firmie powinno się motywować do aktywnego działania, aby mogli się piąć jak najwyżej. Uważam, że jest to również dobra reklama dla przyszłych rekrutantów ubiegających się o stanowisko pracy w takiej firmie.

  2. seochess.pl pisze:

    Uważam że presja dzisiejeszego świata powoduje że czasami popełniamy głupie błędy – karanie za to pracownika to ..błąd!

  3. Człowiek to tylko człowiek i każdy popełnia błędy. Karanie ludzi za drobne błędy w pracy nie jest dobrym pomysłem.

  4. Szymon pisze:

    Bardzo fajnie opisane, właśnie nad wdrożeniem czegoś takiego w naszej firmie pracujemy. Na razie małymi krokami, ale jednak 🙂

  5. To super Szymon, gratuluję wdrożenia – ciekawa jestem szczegółów 🙂 W kulturze organizacji gdzie zaczyna się urealniać i przyzwalać na naturalne pomyłki rodzi się synergia i efektywność zespołu!

  6. Monika pisze:

    ciekawe spojrzenie p. Artura na problem, temat warty uwagi 🙂

  7. Sebastian pisze:

    Nie popełni błędów tylko ten co nic nie robi. Nawet Bill Gates podejmował złe decyzje biznesowe.

  8. Świetna kultura pracy – to coś, o co naprawdę warto walczyć. Tylko tak możemy zorganizować pracownikowi doskonałe miejsce pracy.

  9. Tego typu kultura pracy ma świetny wpływ na przyszłość naszej firmy.

  10. Alicja pisze:

    Cieszę się, że coraz częściej zasada no blame culture jest praktykowana w firmach. Sama pracuje w takiej organizacji i nie wyobrażam sobie innego podejścia do pracownika!

  11. Mariusz z GTP pisze:

    Muszę przyznać, że bardzo podobają mi się założenia „no blame culture” – w końcu popełnianie błędów to część naszej natury ludzkiej i tylko „ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi”. Jak zostało napisane w artykule: w nie wszystkich firmach da się wdrożyć taką kulturę podejścia do pracowników. Dodam jeszcze, że transparentna komunikacja oraz aktywizacja pracowników są składowymi, dzięki którym można przestawić funkcjonowanie organizacji na nowe tory.

  12. Kacper pisze:

    Jest to niesamowicie ważny temat aby pokazać, że nie zawsze pracownik popełniający błędy jest złym pracownikiem.

  13. Popełnianie błędów ludzka rzecz. Nie powinno się za to karać. Swoją drogą bardzo ciekawy artykuł.

  14. eadamex.pl pisze:

    Zdecydowanie, karcenie za błędy to potworny błąd. Traktujmy pracownika z szacunkiem i zrozumieniem. Wszyscy jesteśmy ludźmi.

  15. natureplace pisze:

    Każdy człowiek może się pomylić, tym bardziej w pracy, nie ma ludzi nie omylnych, dbajmy o pracowników i szanujmy ich.

  16. hauerpower pisze:

    Procesy i ich wdrażanie oraz egzekwowanie to spore wyzwanie. Poukładanie firmy oraz organizacja to działania które wydaje się właścicielom są zrealizowane lub działają. Często współpracując z różnymi firmami widać że 80% rzeczy można było by zrobić sprawniej, a cała współpraca na tym traci niestety. Kultura pracy i to o czym piszesz to bardzo fajne założenia ale pracownikom ciężko przyznać się do błędów jeżeli właśnie nie ma dobrego backgroundu do tego by to zrobić bo zwyczajnie lepiej to zatuszować.

    ps. popraw lekko kontrast na tekście bo jest blady i ciężko się czyta 😉

  17. Sembit pisze:

    O pracowników w firmie należy dbać aby nie poszli do konkurencji. Traktujmy pracownika z szacunkiem i zrozumieniem. Wszyscy jesteśmy ludźmi.

  18. Anita pisze:

    Nigdy nie mogłam zrozumieć, jaki jest cel w pogłębianiu przysłowiowego doła u pracownika, który doskonale wie, że popełnił błąd. To, że jeszcze bardziej pogorszysz jego samopoczucie, w żaden sposób nie sprawi, że jego efektywność wzrośnie, wręcz przeciwnie. Zacznie on odczuwać lęk przy wykonywaniu czynności służbowych, będzie on/ona unikać Cię pełniącego stanowisko kierownicze, gdyż widząc kogokolwiek z wyższego szczebla, traktować to będzie jako bieżące monitorowanie jego działań konkretnie. Każdy ma prawo popełnić błąd, a jeżeli chcemy kogoś karać, to osoby, które do swoich obowiązków podchodzą lekceważąco oraz takich, które diametralnie pogarszają atmosferę, jednocześnie afektując na samopoczucie pozostałych pracowników. Jest to moja subiektywna opinia i nie każdy musi się ze mną zgadzać 🙂

  19. Świetny artykuł, dla co poniektórych, przynajmniej w mojej opinii, konieczna lektura. Brawo!

  20. Robert pisze:

    Ciekawy artykuł. Fajnie, że coraz częściej podnoszone są takie tematy.

  21. AdVIST pisze:

    Świetny artykuł, naprawdę miło się czytało. Bardzo mnie ucieszył fakt zwracania na te negatywne skutki no blame culture. Bo w teorii jest wszystko pięknie, dopóki nie trafi się na nieodpowiedzialnego pracownika 😉 Zainteresowała mnie też inna kwestia. Mianowicie fragment: „Ułatwieniem przy wdrażaniu “no blame culture” jest stosowanie przez organizację narzędzi lean, six sigma czy kaizen.” Co to za narzędzia, można powiedzieć coś więcej?

  22. Hej, dzięki za komentarz! Żeby zmniejszać prawdopodobieństwo „trafienia na nieodpowiedzialnego pracownika”, staramy się wraz z menedżerami danej firmy uszczelniać system rekrutacji – głównie chodzi o wyeliminowanie w selekcji osób, które mogłyby celowo działać na szkodę firmy. Te anglojęzyczne skróty krążą wokół takiego szczupłego, zwinnego, optymalizowanego krok po kroku procesu zarządzania zespołem. Kilka słów o tym mogę podrzucić tym wpisem: https://www.jakzarzadzacpoludzku.pl/kaizen-czyli-male-kroki-w-drodze-do-wielkich-zmian/

  23. Warto pamiętać, aby dbać o swoich pracowników. Wykwalifikowana i przyjazna kadra jest warta bardzo dużo.

  24. wordweb pisze:

    Nie popełnia błędów ten kto nic nie robi! Cieszę się, gdy ktoś popełni błąd i widzę że wziął sobie to do serca i zwraca szczególną uwagę przy podobnych sytuacjach 🙂

  25. Zdecydowanie warto nagradzać naszych pracowników. Tylko wtedy jesteśmy pewni, że firma się rozwinie.

  26. Mam tylko z tyłu głowy takie powiedzenie — nie popełnia błędów ten, który nic nie robi, więc tutaj juz powinno nam to dać do myślenia 🙂

  27. HHL Regały pisze:

    To ciekawy sposób zarządzania. Musze więcej poczytać i może sam go zastosuje 🙂

  28. MacSEO pisze:

    Uważam, że pracowników to powinno się nagradzać po to, aby ich motywować. Odpowiednia motywacja = odpowiednia wydajność.

  29. Generalnie nowoczesne firmy dążą do tego, aby wszelkie nieścisłości rozwiązywać, nie na zasadzie sporu i obwiniania kogoś za błędy, ale właśnie na zasadzie czystej, zdrowej komunikacji. Szybka reakcja i rozwiązanie problemów oraz nerwy na wodzy – od tego trzeba zacząć 😉

  30. bcaa pisze:

    Jest to bardzo ciekawe i godne przetestowania.

  31. celebrytki pisze:

    Wszystko ma swoje granice. Myślę że sposób warty przetestowania w każdej firmie, ale nie zdziwię się, jeśli pracownicy będą wykorzystywać takie metody, do uzyskania własnych korzyści.

  32. Choć koncepcja wydaje mi się ciekawa, a z całą pewnością chciałaby zobaczyć rezultaty np. w wynikach badań, należy pamiętać, że każdy kij ma dwa końce. Może być to z korzyścią dla wszystkich, jak również może stać się modelem nadużywanym przez jedną stronę. Niemniej idea z pewnością rozwojowa i ciekawa.

  33. Bardzo dobre podejście, które chwalimy sobie w naszej firmie, odkąd zdecydowaliśmy się na jego spróbowanie blisko 2 lata temu. Do przedsiębiorców, który wciąż się zastanawiają; słuchajcie, naprawdę warto!

  34. Na pierwszy rzut oka koncepcja wydaje się szokująca, jednak im bardziej zgłębiamy temat, okazuje się naprawdę wartościowa i warta sprawdzenia 🙂 Super artykuł!

  35. Kontrowersyjny temat ale przedstawiony w świetny sposób! Oby tak dalej 🙂

  36. Rzetelnie przedstawiony temat. O to właśnie chodzi 🙂

  37. Pierwszy raz o tym słyszę, ale jest to bardzo ciekawe.

  38. taczka pisze:

    Na pewno jest to jakieś rozwiązanie, ale czy jest ono słuszne? :/

  39. Ciekawe podejście do pracowników. Szczególnie dla osób które zajmują się zarządzaniem lub są kierownikami zespołów, powinni wziąć je pod uwagę – szczególnie że nie łatwo jest o pracownika w dzisiejszych czasach i dużo zależy zależy od dobrej komunikacji, w trakcie współpracy.

  40. Właśnie poszukiwałam artykułów na ten temat, powyższy, po prostu świetny. Z takim contentem na stronie, konwersja nigdy nie będzie stanowić problemu 😀

  41. Dobre podejście, które warto zastosować w swoich firmach, zespołach pracowniczych. Zdecydowanie za dużo jest na rynku takich zakładów, które od razu wyciągają konsekwencje kiedy pracownicy popełniają, nawet najmniejsze możliwe błędy.

  42. Agrii pisze:

    W końcu ludzkie podejście do pracowników! Przecież to normalne, że ludzie popełniają błędy, a naszym zadaniem jako pracodawców jest zbudować takie relacje ze swoimi pracownikami, by nie bali się oni do tych błędów przyznać. Dzięki temu będziemy w stanie szybko im zaradzić 🙂

  43. Dzięki takim inicjatywom jeszcze wierzę w skuteczne zarządzanie 🙂

  44. Oby jak najwięcej firm z takim podejściem do pracowników!

  45. Cieszę się, że o tym piszesz. Trzeba poruszać ten temat, aby w końcu coś się zmieniło w podejściu do pracownika 🙂

  46. meblezagrosze pisze:

    Jestem zdania, że nowatorskie metody, które mogą zaowocować, trzeba jak najsilniej nagłaśniać. Świetna koncepcja i ciekawy artykuł!

  47. Pelek pisze:

    Podejście „no blame culture” stanowi ciekawą alternatywę dla tradycyjnego sposobu reagowania na błędy w miejscu pracy. Zamiast karać pracowników, skupia się na identyfikacji słabych stron systemów i procesów, które doprowadziły do popełnienia błędu. To podejście sprzyja otwartej komunikacji, uczeniu się na własnych pomyłkach i rozwiązywaniu problemów na poziomie organizacyjnym. Wdrożenie takiej kultury wymaga zaangażowania najwyższego kierownictwa i budowania zaufania wśród pracowników. Przy stosowaniu narzędzi takich jak lean, six sigma czy kaizen, „no blame culture” może być skutecznym sposobem na poprawę efektywności i innowacyjności w firmie.

  48. apostolate pisze:

    Bardzo ciekawe podejście, chyba każdy menadżer powinien zapoznać się z tym tematem 🙂

  49. Dawid pisze:

    Odnosząc się do pracowników z empatią – to istotny aspekt. W końcu wszyscy możemy czasem się pomylić, i jako pracodawcy powinniśmy stworzyć atmosferę zaufania, która pozwoli naszym pracownikom otwarcie przyznać się do błędów. W ten sposób, działając razem, szybko będziemy w stanie przeciwdziałać ewentualnym problemom i skutecznie je rozwiązywać.

  50. Nagradzanie pracowników, szczególnie w czasie rynku pracownika jest szalenie istotne. Taniej nagradzać obecnych, dobrych pracnowników aniżeli przeprowadzać nabory i wdrożenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.