Poradnik „Skuteczny menedżer” – Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi
Moja książka – poradnik dla menedżerów i HR, który jest elementem realizowanej przeze mnie misji zawodowej
Rekrutując menedżerów i rozwijając kompetencje szefów wielu zespołów przez ponad 15 lat nabrałam pewności, że niezależnie od tego, jakie szkoły kończyli, ile lat doświadczenia posiadają, mają ogromną potrzebę usystematyzowania wiedzy o tym, jak efektywnie a przy tym etycznie zarządzać zespołem.
Wiedza techniczna brak rozumienia sedna procesu HR
Miałam okazję obserwować cierpienie źle zarządzanych zespołów. Gdy szef nawet z formalnym, kierunkowym wykształceniem nie rozumiał ani swojej roli, ani tego jak budować prawdziwy, a nie zbudowany na strachu, autorytet.
Skuteczny menedżer podany na tacy
Spisałam i podzieliłam się zatem z Wami najlepszymi praktykami w zakresie budowania zespołu. Poradnik pisałam coachingowo – tak, żebyś mógł sam odpowiadać sobie na najważniejsze pytania. Z jakiego zakresu konkretnie dzielę się wiedzą?
Część I. Tego nie uczą w szkole – wiedza pomocna w codziennej pracy menedżera
Rozdział 1. Dlaczego wiedza o zarządzaniu jest ci potrzebna?
- Sedno procesów zarządzania ludźmi
- Specyfika pracy menedżerów w Polsce
Rozdział 2. Co powinieneś wiedzieć, żeby skutecznie zarządzać ludźmi?
- Poznaj podstawowe prawa psychologii
- Dowiedz się, jak przetwarzamy informacje i jak działamy
- Unikaj pułapek wpływu społecznego
- Dowiedz się, jak funkcjonujemy – Myśli, emocje i zachowanie, Flow i dobrostan, Kryzys i rozwój
Rozdział 3. Jakich umiejętności potrzebujesz, by być świetnym menedżerem?
- Motywacja prospołeczna
- Umiejętność podejmowania decyzji
- Aktywność, nie reaktywność
- Umiejętność syntezy wielu danych
- Silna motywacja osiągnięć (związana z równoczesną chęcią zajmowania stanowiska kierowniczego)
- Samokontrola
- Empatia
- Pielęgnowanie kreatywności w zespole
- Odporność na naciski
- Zachowanie zdrowego rozsądku w stosowaniu narzędzi menedżerskich
- Znajdowanie czasu na rzeczy ważne
- Sprawdź sam siebie
Rozdział 4. Twoje wartości jako menedżera, czyli szacunek jako podstawa
- Bądź w stanie spojrzeć w lustro
- Rozwijaj wiedzę na temat moralności
- Naucz się bronić siebie i innych przed manipulacją
- Buduj odporność na pułapki manipulacyjne
- Sprawdź, czy dana osoba szanuje ludzi
- Ustanów drogowskaz etyczny
Rozdział 5. Firma odnosząca sukcesy
- Jak się skutecznie uczyć?
- Myśl kategoriami całej firmy – myślenie systemowe
- Zadbaj o swój rozwój – mistrzostwo osobiste
- Coaching
- Radzenie sobie ze stresem
- Czego należy unikać?
- Co może pomóc?
- Zmniejsz swój stres – wskazówki praktyczne
- Zarządzaj sprawnie zróżnicowanym zespołem – pokolenie X, Y, Z
- Zarysuj wspólną wizję i podsycaj zespołowe uczenie się
- Akceptuj niepowodzenia i ucz się na błędach
- Gdy twojej firmie daleko do firmy uczącej się
Część II. To wiedzą tylko praktycy – efektywne narzędzia skutecznego menedżera
Rozdział 6. Budowanie zespołu, czyli o zasadach współpracy
- Zbuduj sprawny zespół
- Wprowadź zasady współpracy
- Monitoruj rozwój zespołu
- Udzielaj konstruktywnej informacji zwrotnej
Rozdział 7. Sprawna realizacja zadań i zarządzanie czasem
- Planuj i nadawaj priorytety zadaniom
- Mądrze deleguj zadania
Rozdział 8. Pielęgnowanie motywacji pracowników i mądre nagradzanie
- Nagradzaj tak, żeby nie zdemotywować
- Miej zdrowe podejście do motywowania
- A co z twoją motywacją?
Rozdział 9. System rekrutacji i ty
- Określ kogo szukasz
- Moralność czy sprawność?
- Wybierz źródło pozyskania kandydatów
- Użyj sprawdzonych narzędzi rekrutacji
- Pułapki rekrutacji
- Psychopaci
- Jak zrekrutować HR-owca?
Rozdział 10. Twoja rola i obowiązki w zakresie szkoleń
- Modele kompetencyjne
- Ustanów elastyczną politykę szkoleń
- Wysyłaj pracowników na dobre szkolenia
Rozdział 11. Rozsądne ocenianie pracowników
- Powszechne antywzory
- Konstruktywny system ocen
Rozdział 12. Rozstanie z pracownikiem – proces zwalniania krok po kroku
- Co powinieneś wiedzieć o zwalnianiu pracowników?
- Kodeks pracy, czyli czego możesz wymagać od pracownika?
- Przygotowuj się do zwolnienia pracownika
- Jak rozwiązać umowę o pracę?
- Jak pomóc zwalnianemu pracownikowi?
Rozdział 13. Przeciwdziałanie mobbingowi i dbanie o równe traktowanie pracowników
- Czym jest mobbing i jak mu zapobiegać?
- Kto jest mobbingującym?
- Jak możesz się bronić przed mobbingiem?
- Czy grozi ci oskarżenie o mobbing?
- Równe traktowanie pracowników
- Jak sobie radzić z niesłusznymi oskarżeniami o mobbing lub dyskryminację?
Rozdział 14. Twój wizerunek jako menedżera
- Co oferuje ci rynek?
- Jak widzą cię inni?
- Co ty wybierasz?
Zapraszam do lektury!
Jeśli masz więc ochotę uporządkować swoje myślenie o procesach zarządzania zespołem oraz potrzebę poodpowiadać na coachingowe pytania dotyczące Twojego sposobu zarządzania a także zapoznać się z przygotowaną przeze mnie pigułką wiedzy dla menedżerów – zapraszam do lektury – KUP KSIĄŻKĘ, KUP EBOOK .
Jedną z recenzji książki możesz przeczytać tutaj 🙂
Tutaj możesz obejrzeć rozmowę ze mną o zarządzaniu i motywowaniu pracowników w TVN24 Biznes.
Jeśli interesujesz się psychologią i zależy Ci na rzetelnej wiedzy na temat tego, jak budować siebie nie krzywdząc innych zapraszam także do lektury mojej nowej książki: „Psychologiczny GPS. Jak zadbać o siebie, stawiać zdrowe granice i tworzyć budujące relacje.”
Przeczytałeś? Podobała Ci się ta książka – wesprzyj ją swoją rekomendacją tutaj: Lubimy czytać
Nie słyszałam o tej książce, dziękuję – wpisuje na listę 🙂