TVN24: Jak zarządzać zespołem, żeby nie demotywować pracowników
Na zaproszenie Pawła Blajera w TVN Biznes w programie „Biznes dla ludzi” rozmawialiśmy na temat „Jak zarządzać zespołem, żeby nie demotywować pracowników”. (link do wywiadu znajduje się na końcu tego posta)
Miłym zaskoczeniem było dla mnie to, że pan Paweł wysłał do mnie zaproszenie do programu po przeczytaniu „Skutecznego menedżera”. Podczas rozmowy aktywnie słuchał tego, co mówię i wyciągał na bieżąco wnioski.
Odwróciliśmy trochę perspektywę – ze stereotypowego patrzenia na pracownika jako bezwolnej marionetki, która nie wspiera firmy, bo jest zbyt leniwa i nie rozumie szczytnych zamierzeń właściciela, na prawdziwą i trochę zapomnianą rolę szefa i pracownika, współodpowiedzialnych za powodzenie ich współpracy.
Opowiadałam o czterech podstawowych etapach procesu zarządzania ludźmi, do których każdy lider powinien się merytorycznie, interpersonalnie i etycznie przygotować, niezależnie od tego, jakie procedury i narzędzia stosowane są odgórnie w firmie.
1. Zatrudnianie
– w którym Twoim zadaniem jest upewnienie się, że do zespołu trafia najlepszy kandydat spełniający zarówno wymogi merytoryczne, interpersonalne, jak i etyczne.
Ten etap powinien kończyć się dla kandydata otrzymaniem legitymacji do bycia pełnoprawnym członkiem zespołu. Czyli kandydat ma mieć na starcie poczucie, że wygrał konkurs, bo był najlepiej przygotowany i zatrudnienie zawdzięcza sobie a nie Twoim wpływom.
Na tym etapie licząc się też niuanse, których warto dopilnować. Przekaż pracownikowi konkretne informacje na temat jego zatrudniania – kiedy otrzyma umowę, kiedy zakres obowiązków, w jaki sposób będą wyglądały jego pierwsze dni w pracy.
2. Wyznaczanie zadań
– omawianie prawdziwego celu zatrudnienia, czyli tego do czego Wasza współpraca ma prowadzić, na czym będą polegały konkretne zadania.
Na tym etapie warto, żebyś zrezygnował z powszechnego „wydawania poleceń” na rzecz partnerskiej rozmowy o krokach jakie będziecie musieli wykonać aby osiągnięć wspólnie wyznaczone cele.
3. Docenianie pracy
– zauważanie dobrze wykonanej pracy, nie traktowanie jej ciszą i przekonaniem, że przecież nie trzeba o tym mówić. Podziękowanie za wkład wnoszony przez członków zespołu. Jest to wyraz szacunku i rzeczywisty przejaw traktowania ich jako partnerów.
Unikaj np. „doceniania” w postaci przelewania nagrody finansowej na konto, bez osobistego porozmawiania ze współpracownikiem o przyczynach przyznania tej nagrody.
4. Zwalnianie
– styl, w jakim kończysz współpracę z jedną z osób ma ogromne znaczenie dla postrzegania Ciebie jako szefa i morale zespołu. Niedopuszczalne działania w tym zakresie to zwalnianie przez osoby trzecie, zwalnianie bez podania przyczyny, nie dawanie czasu na przygotowanie się przez pracownika do poszukiwania innego miejsca zatrudnienia.
Wskazuję też podstawowe błędy, które popełniają w nich menedżerowie:
- Instrumentalne traktowanie pracownika
- Nieprofesjonalne zatrudnienie pracownika
- Brak rozmów z pracownikiem o celu stanowiska i roli jaką pracownik pełni w realizacji misji i wizji firmy
- Niepoprawne wyznaczenie zadań pracownikowi
Puenta naszej rozmowy dotyczy rekomendowanego przeze mnie modelu biznesu jaki powinien prowadzić według mnie każdy dojrzały menedżer. Zapraszam do oglądania! 🙂