Czego nie przegapić w roli szefa, gdy zamierzasz zwiększyć zakres działania firmy?
Czego nie przegapić w roli szefa, gdy zamierzasz zwiększyć zakres działania firmy?
Nie wiem jak jest u Ciebie, ale menedżerowie podejmujący strategiczne decyzje w firmach, z którymi współpracuję w ostatnich kilkunastu latach jako psycholog pracy i specjalista od procesów HR, w obliczu rozrastania się firmy, rozpoczynania przez nich nowych projektów i inwestycji zauważają, że to, co robili wcześniej teraz może nie być wystarczające, aby zachować efektywność prowadząc biznes na większą skalę.
Gdy zakres działalności, procesów i ludzi w firmie wzrasta, warto przemyśleć i przygotować się na to, jak przeprowadzić skalowanie biznesu.
Pierwszy krok – Czego nie przegapić w roli szefa, gdy zamierzasz zwiększyć zakres działania firmy?
Każdy szef / szefowa potrzebuje w pierwszym kroku określić, co u nich osobiście jest „do nauczenia” się w zakresie zarządzania zespołem w nowych okolicznościach. I to naprawdę niezależnie od wcześniejszego doświadczenia czy przygotowania.
Najczęściej jest tak, że odziedziczając biznes lub budując organizację od zera szefowie wpadają po kilku latach w totalną bieżączkę. Liczba spraw, jakimi się zajmują przekracza ich możliwości przerobienia (do czego często nie przyznają się przed samym sobą).
Szef wprowadzając organizację na jeszcze szersze wody w tym stanie, bez przygotowania do działania w stylu, który potrzebny jest w nowej rzeczywistości, niestety często ryzykuje wyprowadzeniem firmy na manowce.
Dlatego tak ważne jest zatrzymanie się w roli szefa na tyle, by przed kolejnym krokiem zobaczyć siebie w całej okazałości – i określić z czego warto się wycofać (bo w większej skali będzie dużo bardziej szkodliwe dla zespołu, usługi, dla Ciebie, rodziny) a co warto kontynuować lub wprowadzić do zarządzania (bo będzie niezbędne, by utrzymać kontrolę nad projektem i np. obniżyć jego koszty osobiste i biznesowe).
Jeśli jesteś na to otwarty*, warto żebyś w tym momencie popatrzył na siebie. Poobserwuj swoje podejście i zachowanie wobec współpracowników, klientów i wobec samego siebie. Dodaj do tego perspektywę samych zainteresowanych – czyli współpracowników, klientów, bliskich. Zapytaj ich o informację zwrotną. Rzeczywiście skonfrontuj z nimi swoje rozwojowe pomysły.
Możesz też poszukać zewnętrznych specjalistów (tylko proszę rekrutuj ich porządnie!), powinni oni pomóc Ci zobaczyć siebie zarówno z perspektywy lotu ptaka (np. podczas audytu personalnego), jak i w szczegółowych kontekstach (ja np. dzielę się z klientami feedbackiem podczas doradczo-coachingowych rozmów indywidualnych, coachingu on the job (obserwacji szefa w rzeczywistych warunkach), czy też zbierając obiektywną informację zwrotną od jego współpracowników i klientów.
Drugi krok – Czego nie przegapić w roli szefa, gdy zamierzasz zwiększyć zakres działania firmy?
Każdy z liderów ma inną drogę, jednak wyciągając „średnią”, po diagnozie, dokonują oni zmian w trzech kluczowych obszarach.
- Co zmienić** u siebie jako szefa, żeby zoptymalizować zarządzanie zespołem w rozrastającej się firmie? STYL ZARZĄDZANIA
Może być tak, że Twój styl zarządzania jest mocno inspirowany latami 90-tymi. Po czym poznasz, że to ten sposób i warto go zmienić? Uważasz jeszcze, że warto rządzić twardą ręką i podniesionym głosem. Że lepiej, żeby ludzie bali się Ciebie a Twój repertuar narzędzi zarządczych kończy się na (przestarzałych i nieskutecznych długoterminowo) nagrodach i karach.
Czasy się zmieniły, mamy ponad 30 lat później i m.in. zmiany na rynku pracy, które obnażają bezradność takiego podejścia.
Ciężka do przełknięcia dla wielu informacja jest taka, że gotowość kandydatów i pracowników na obrywanie niedojrzałością emocjonalną swoich szefów spadła do zera. Alergicznie reagują oni zarówno na zbyt agresywne jak i zbyt nieasertywne (bierne) zachowania szefa. Wymusza to zmiany w podejściu do człowieka i w efekcie do stylu zarządzania.
- Co zmienić u siebie jako szefa, żeby zoptymalizować zarządzanie zespołem w rozrastającej się firmie? ŚWIADOMOŚĆ PROCESÓW HR
W malutkiej firmie wszyscy robią wszystko. Każdy pracuje na kilku stanowiskach. Warto być czujnym i monitorować, kiedy zakres zadań i spraw przytyka, przeciąża, zaczyna frustrować ekipę. Dlaczego ekipę a nie szefa? Bo ten ojciec/matka projektu ma dużo dłużej wrażenie, że daje radę, że ogarnie, że musi. Członkowie zespołu mogą mieć i mniejszą determinację i mieć dużo więcej żmudnej, drobiazgowej pracy, która jest mega czasochłonna, czego w roli szefa możesz nie zauważyć.
Skalując biznes zauważysz. Ludzie, niewysłuchani i pozostawieni sami sobie z tą robotą na kilku etatach będą mieć coraz mniejsze poczucie skuteczności, będą popełniać coraz więcej błędów i się… mentalnie i fizycznie wykruszać.
W momencie wzrostu firmy kończy się niestety efektywność zarządzania intuicyjnego. Jeśli chcesz być nadal skuteczny w nowych realiach zachęcam Cię do otwarcia się na odświeżenie/ zdobycie wiedzy o procesach zarządzania zespołem (procesach HR).
Ułożenie krok po kroku procesów HR w firmie – od rekrutacji, przez procesy wdrożenia pracowników, zarządzenie ich pracą, procesy udzielania informacji zwrotnych pracownikom, procesy rozwoju w firmie a czasem i niestety zwalniania daje solidny fundament dla utrzymania kontroli nad budowaniem zespołu, który ma realizować zadania firmy w większej skali.
- Co zmienić u siebie jako szefa, żeby zoptymalizować zarządzanie zespołem w rozrastającej się firmie? NAWYKI KOMUNIKACYJNE
Rynek pracownika, zjawisko wielkiej rezygnacji, przeciążenie stresem pandemii, wojny i osobistych problemów daje niewielką tolerancję na nadmiarowe zachowania szefów. Ludzie szukają miejsc pracy wolnych od mobbingu i innych toksycznych zachowań.
Dlatego tak ważna jest świadomość jak się jako szef komunikujesz z innymi. Chcemy przed rozkręceniem projektu zmienić nawyki komunikacyjne na asertywne. Czyli zminimalizować komunikaty agresywne, bierno-agresywne i uległe. Na szczęście można to wszystko wyćwiczyć i korzystać z tego nie tylko w pracy, ale i w budowaniu zdrowych relacji w życiu prywatnym.
Powodzenia!
* Dla purystów genderowych – w swoich tekstach piszę do Człowieka (każdej płci)
**Jeśli wszystko w Twojej firmie/zespole działa ok i jesteś w roli szefa przygotowany na zmiany związane ze wzrostem firmy, nie zmieniaj nic! Nie szukaj dziury w całym, kontynuuj to, co robicie dobrze!😊
*/*
Chcesz rozwijać swoje kompetencje menedżerskie w zakresie budowania zespołu i swojej sprawności jako lidera? Sporą garść inspiracji znajdziesz w poradniku Skuteczny menedżer. Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi.
Chcesz lepiej poznać siebie, zrozumieć z czego wynika Twoje zachowanie i podejście do Ciebie i pracy Twoich współpracowników – przeczytaj książkę Psychologiczny GPS.
Uważasz, że ten wpis jest wartościowy? Udostępnij go osobom, którym może się przydać, skomentuj lub napisz mi w mailu! Chciałbyś dostawać informację o podobnych bezpośrednio na Twoją skrzynkę? Zapisz się na newsletter, dołącz do mnie na fb, Linkedin lub do grupy fb praca z sensem.
Bycie szefem nie jest rolą łatwą, a bycie dobrym szefem potrafi być jeszcze trudniejsze. Do tego trzeba mieć po prostu predyspozycje. Cieszę się, że natrafiłam na ten wpis. Jest on niezwykle merytoryczny. Świadomość procesów HR jest rzeczą niezwykle ważną. Dobrze jest mieć te procesy dobrze rozpisane. 🙂 Dziękuję za ten wpis i pozdrawiam.
Również się z wami zgadzam, że bycie szefową do najprostszych zadań nie należy, ale na pewno jest to bardzo satysfakcjonująca rola! Bardzo jestem dumna ze wszystkiego, co osiągnęłam, dlatego chyba zgłoszę firmę do nagrody do nadchodzącej gali.
Jest naprawdę sporo rzeczy, które można przegapić. Najlepiej po prostu być sobą.
Moim zdaniem łatwo przegapić perełki, które już w zespole są. Niestety najczęściej w razie potrzeby pierwsze co to rekrutacja kogoś nowego i wyszukiwanie nie wiadomo czego, a mało kto dostrzega talenty, które w firmie już są, może od wielu lat. Warto zacząć od gruntownego przeanalizowania obecnego zespołu przed rekrutacją nowych pracowników.
Szef to kwestia naprawdę kluczowe – to od niego wiele zależy.
świetny wpis
Fajny i ciekawy poradnik. Bardzo mi się podoba. Niezwykle interesująca wiedza.
Twój artykuł jest niezwykle trafny i wartościowy dla każdego szefa, który planuje rozszerzenie zakresu działania firmy. Twoje rady są wyważone, pełne mądrości i wynikają z Twojego ogromnego doświadczenia jako psychologa pracy i specjalisty ds. HR. Dobra robota, dzięki!
Świetny tekst. Po wskazówkach z artykułu widać, że znasz temat od A do Z. Sama praktyczna wiedza, bez niepotrzebnego pitu pitu. Mam w planach własną firmę. Z Twoimi poradnikami czuję, że odnajdę się w roli szefa 😉
Moim zdaniem każdy dobry szef powinien wiedzieć jak zapewnić motywację zespołowi w trudnej sytuacji. Dzięki temu wszyscy pracownicy będą mniej zestresowani i będą potrafili lepiej wykonać swoje obowiązki.