Uwaga! Dlaczego jest jedną z kluczowych umiejętności w pracy i w życiu

Drukuj
uwaga jak zarządzać po ludzku Agnieszka sroka
Niewidoczny proces, który jest podstawą sprawnego funkcjonowania

Istnieje wiele psychologicznych procesów, które pozwalają Ci sprawnie funkcjonować na co dzień. Masz świadomość istnienia niektórych z nich, są jednak i takie, z których nawet często nawet nie zdajesz sobie sprawy.

Kiedy patrzysz, słuchasz i wykonujesz różne czynności musisz zaangażować różne zmysły i układy zewnętrzne oraz wewnętrzne organizmu. To co przychodzi Ci z łatwością, jest efektem współdziałania różnych systemów. Coraz łatwiejszy dostęp do wiedzy psychologicznej powoduje, że stajesz się coraz bardziej świadomy siebie.

Większość ludzi doskonale zdaje sobie sprawę z tego jak dużą rolę pełnią w naszym życiu emocje oraz wpływające na nie myśli i schematy wyniesione z relacji z osobami ważnymi w naszym życiu. Mało kto zdaje sobie sprawę jak ważną rolę pełnią podstawowe procesy poznawcze odpowiedzialne za utrzymanie organizmu w stanie gotowości do postrzegania i działania.

Uwaga = filtr w Twoim umyśle

Czym jest uwaga? Najogólniej rzecz biorąc można by rzec, że jest to mechanizm odpowiedzialny za selekcję dopływających do nas bodźców. Co to oznacza w praktyce?

Jeśli lubisz gotować doskonale wiesz, że aby uzyskać odpowiedni efekt często musisz posłużyć się różnymi narzędziami lub sprzętami. Na przykład aby zrobić makaron potrzebujesz skorzystać z sitka, żeby odcedzić go po ugotowaniu. Niby drobnostka a robi różnicę prawda?

Tak samo jest z uwagą. Jest to bazowy system, który działa na zasadzie filtra ułatwiając Ci wyłapanie istotnych elementów z otaczającej rzeczywistości złożonej z niezliczonej ilości bodźców z pola percepcyjnego i tłumienie elementów nieistotnych.

Uwaga pomaga także ukierunkować działanie na wykonanie określonych czynności, zadbać o to aby uboczne procesy go nie zakłócały i żebyśmy mogli je dokończyć.

Sprawnie działająca uwaga stanowi niejako bazę sprawnej realizacji naszych celów zarówno w pracy jak i w codziennym życiu. Jeśli więc trudności, jakie napotykasz w życiu dotyczą tej sfery może się okazać, że ich bazą są problemy w skupianiu i utrzymywaniu uwagi.

Instrukcja – Jak rozpoznać, że masz problemy ze skupianiem uwagi?

Odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania:

Po pierwsze: Przeanalizuj etykietki rzucane pod Twoim adresem

Zaburzeniom uwagi często towarzyszom określone etykietki, z którymi osoba mająca ten problem zetknęła się nieraz. „zdolny leń”, „marzyciel”, „bujający w obłokach”, „bałaganiarz” „człowiek – chaos” „pan spóźnialski” – oto kilka przykładów. Jeśli dotyczą one Ciebie to w powiązaniu z poniższymi wskazówkami mogą oznaczać, że możesz mieć problem z koncentracją uwagi.

Po drugie: Zorientuj się, czy podczas słuchania rzeczywiście słuchasz

Podczas słuchania zdarza się, że się wyłączasz a Twoje myśli dryfują w rozmaitych kierunkach. W efekcie, miewasz „luki w pamięci”. Być może bliscy zwracają Ci uwagę, że często nie pamiętasz o czymś, co Ci powiedzieli i sprawiasz wrażenie nieobecnego, gdy do Ciebie mówią.

Po trzecie: Zmonitoruj jak sobie radzisz z doprowadzaniem czynności do końca.

Ciągle zaczynasz nowe aktywności i projekty, lecz często je porzucasz i nie kończysz wielu z nich. Łatwo też zapalasz się do nowych pomysłów i idei, ale z równą lekkością porzucasz te ” stare”.

Po czwarte: Zaobserwuj jak funkcjonujesz w warunkach rutyny i monotonii

Napotykasz na ogromne czynności wobec konieczności skupienia się na tym, co jest powtarzalne, monotonne i trwa zbyt długo – „tzw. milion godzin”. To z kolei prowadzi do generowania zachowań, o których mowa w kolejnym podpunkcie.

Uwaga – ten nagłówek jest po to, żeby pomóc Twojej uwadze kontynuować czytanie 🙂

Po piąte: Odpowiedz na pytanie, czy prokrastynacja jest czymś co dotyczy Ciebie

Często odwlekasz lub odkładasz na później czynności, które wymagają od Ciebie utrzymywania długotrwałego wysiłku umysłowego, a zarazem są żmudne i monotonne np. opłacanie rachunków, rozliczanie podatków, analiza stanu konta bankowego, sprzątanie domu lub w pracy tzw. robotę papierkową. W konsekwencji ciągle masz jakieś zaległości i stale jesteś z czymś do tyłu. Masz wrażenie, że Twoje życie polega na nieustannym „gaszeniu pożarów”, będących konsekwencją odkładania na ostatnią chwilę tego, co nudne i wymagające wytężonej uwagi.

Po szóste: Zaobserwuj czy łatwiej skupiasz się na rzeczach nowych i świeżych dla Ciebie

Dobrze się skupiasz na nowych rzeczach i na tym co Cię interesuje. Potrafisz stracić poczucie czasu będąc zatopionym w czynności, która pochłania Cię bez reszty.

Po siódme: Zastanów się, czy funkcjonujesz gorzej w sytuacji nadmiaru bodźców

Napotykasz na trudności w organizacji swojej pracy i czynności w sytuacji nadmiaru bodźców. Masz wrażenie, że gdy wokół zbyt dużo się dzieje pogarsza się sprawność wykonywania Twoich działań, bez względu na to czy dotyczy to domu czy pracy.

Po ósme: Czy chaos to Twoje drugie imię

Nigdy nie byłeś mistrzem zarządzania czasem ani planowania. Raczej mógłbyś sobie przyznać tytuł mistrza niepoukładania. Często się spóźniasz lub robisz coś na ostatnią chwilę. Masz problem z trafnym oszacowaniem ile czasu przeznaczasz na daną czynność, dlatego wiecznie masz jakieś zaległości.

Jeśli większość powyższych stwierdzeń odnosi się w jakimś stopniu do Ciebie i można uznać, że to Twój charakterystyczny styl funkcjonowania jest wysoce prawdopodobne, że możesz mieć problem z uwagą, jej skupianiem i utrzymywaniem przez dłuższy czas.

Uwaga – trzy kroki do lepszej koncentracji:
  1. Gratulacje. Masz świadomość istnienia problemu, a to pierwszy krok do zmiany.
  2. Warto żebyś pogłębił powyższe odkrycia na temat siebie o konsultację specjalisty i/lub poczytanie na ten temat. Problemy z uwagą mają początek w dzieciństwie lub są jednym objawów innych zespołów chorobowych np. depresji.
  3. Podejmij działania, które zminimalizują nasze trudności i spowodują lepszą realizację celów (więcej o tym temacie dowiesz się z kolejnego tekstu na temat uwagi).


Autorką tekstu jest Agnieszka Sroka – z wykształcenia psycholog, z zamiłowania fotograf, pasjonatka wszelkiego rodzaju działań kreatywnych.

*/*

Stawiasz na swój rozwój i nie boisz się trudnych pytań do samego siebie – zapraszam różnież do lektury nowego poradnika „Psychologiczny GPS. Jak zadbać o siebie, stawiać zdrowe granice i tworzyć budujące relacje”.

Uważasz, że ten wpis jest wartościowy? Skomentuj lub napisz mi w mailu!  Chciałbyś dostawać informację o podobnych bezpośrednio na Twoją skrzynkę? Zapisz się na newsletter, dołącz do mnie na fbInstagramie Linkedin lub do grupy fb praca z sensem. 

Podziel się tym postem z innymi!Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Marta Pawilikowska-Olszta

Marta Pawlikowska-Olszta - zajmuję się wsparciem etycznego i efektywnego zarządzania ludźmi w Polsce na każdym z etapów – zarówno w procesie rekrutacji, adaptacji, rozwoju kompetencji, oceny pracowników, jak i zwalniania. Swoje działania praktyczne prowadzę w nurcie psychologii pozytywnej.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.