Jak radzić sobie z naciskami zarządzając zespołem – 4) Reguła społecznego dowodu słuszności podana na tacy!

Drukuj

społeczny dowód słuszności w zarządzaniu
Jak radzić sobie z naciskami zarządzając zespołem?

Dziś o 4 regule wpływu społecznego – regule społecznego dowodu słuszności.

Jeśli zarządzasz zespołem warto, żebyś dobrze pamiętał, o tym jak działają powszechne mechanizmy wpływu społecznego. Wpływ społeczny w zarządzaniu to, upraszczając, naciski innych ludzi na to, jak się masz zachować, co uczuć i jakie podejmować decyzje jako szef.

Twoim zadaniem jako szefa jest wręcz wydrzeć czas na refleksję nad tym, co dzieje w Twojej firmie i wymyśleć jak poradzić sobie z tymi naciskami w każdym z procesów zarządzania zespołem.

Skupiamy się zatem na 7 naciskach jakich możesz doświadczyć, opartych na:

  1. Regule wzajemności
  2. Regule zaangażowania i konsekwencji
  3. Regule kontrastu
  4. Regule społecznego dowodu słuszności
  5. Regule autorytetu
  6. Regule lubienia
  7. Regule niedostępności

Na pewno masz swoje sposoby, w tym poście dzielę się też swoimi podpowiedziami jak możesz sobie z tymi naciskami poradzić w 5 najważniejszych etapach zarządzania zespołem:

  1. Rekrutacji
  2. Szkoleniach
  3. Ocenie
  4. Wynagradzaniu
  5. Zwalnianiu

Reguła społecznego dowodu słuszności działa tak, że przyjmujesz jako słuszne to, co jako słuszne i poprawne przyjmują inni ludzie. W większości przypadków to super sprawa, natomiast w niektórych, jak się domyślasz jest to droga, która wiedzie prosto na manowce.

Jak poradzić sobie z naciskami wynikającymi z reguły społecznego dowodu słuszności w rekrutacji?

W trakcie oceny kandydatur w kilkuosobowym gronie musisz pamiętać, by dokonywać jej na podstawie takich samych kryteriów i w ten sam sposób (nawet jeśli większość komisji forsuje jednego kandydata).

Zanim oprzesz się na opinii innych, warto żebyś samodzielnie przeanalizował dane i podjął decyzję we własnym sumieniu.

Jak poradzić sobie z naciskami wynikającymi z reguły społecznego dowodu słuszności  w obszarze doskonalenia kompetencji?

Zwróć uwagę na to, by wybór firm szkoleniowych i uczelni, na których pracownicy podwyższają swoje kompetencje z ramienia firmy, opierał się na zakresach merytorycznych zawartych w programach szkoleniowych i trenerskich. Mniejszą uwagę zwracaj na to, czy marki są rozpoznawalne na rynku lub na to, że „inni” też się tam szkolą.

To, że „większość” zdobywa dany certyfikat, nie oznacza, że ma on większą wartość, szczególnie w kontekście specyficznych potrzeb Twojego zespołu czy firmy.

Jak poradzić sobie z naciskami wynikającymi z reguły społecznego dowodu słuszności  oceniając pracowników?

To, że większość pracowników ocenia w pewnym kierunku zachowania danej osoby, nie zwalnia Ciebie jako szefa z konieczności zbadania sytuacji i samodzielnej oceny faktów.

Ocena większości nie musi być adekwatna czy prawdziwa. Ocena zachowania pracownika może być różna, jeśli weźmiesz pod uwagę różną perspektywę lub inne normy działania.

Jak poradzić sobie z naciskami wynikającymi z reguły społecznego dowodu słuszności w obszarze wynagrodzeń?

Możesz ulec złudzeniu, że osoby na tym samym stanowisku powinny mieć dokładnie takie samo wynagrodzenie.

Tymczasem dwóch specjalistów w tej samej dziedzinie może różnić zakres doświadczenia, zakres odpowiedzialności, postawa pracownicza itd. Jest po podstawa do różnicowania poziomu wynagrodzeń między specjalistami o podobnych zadaniach.

Jak poradzić sobie z naciskami wynikającymi z reguły społecznego dowodu słuszności w obszarze zwalniania?

Gdy „odziedziczysz” pracownika po poprzednim menedżerze z etykietką „do zwolnienia”, upewnij się co do tego sam.

Zaczynając kierowanie jego pracą, zacznij relację od nowa – wyznacz jasno zadania, uzgodnij zasady współpracy, stwórz okazję do podnoszenia kompetencji.

Traktuj go tak jak pozostałych. Sam musisz sprawdzić, czy podtrzymasz opinię o nim i podejmiesz decyzję o zwolnieniu.

Reguła społecznego dowodu słuszności podana na tacy

Reguła społecznego dowodu słuszności może stanowić dla Ciebie sporą pułapkę, jeśli masz silną potrzebę aprobaty społecznej i bardzo chcesz, by Twoje decyzje podobały się wszystkim i pragniesz być lubiany.

Reguła ta działa też silniej w warunkach niepewności – więc wypisz wymaluj w Twojej sytuacji zarządzającego zespołem.

Lider, w wielu przypadkach musi wyjść poza to, co jest przyjęte przez większość jako norma. Popatrz na efekt myślenia grupowego czy też patologiczne zachowania w pracy, takie jak mobbing, które mogą przez większość być niestety odbierane jako „poprawne”, „akceptowalne”  a przez Ciebie jako szefa nigdy nie.

Jeśli masz problem w postępowaniu wbrew tej regule, ćwicz się w asertywności, przypominaj sobie zasady współpracy i najlepsze praktyki HR-owe i zarządcze.

Pamiętaj o swojej roli – zadaj sobie pytanie jak chcesz się zachowywać jako szef, który okrutnie przypomnę, jest zawodem zaufania publicznego.

Pozostałe reguły wpływu społecznego, o których powinieneś pamiętać będąc menedżerem:
  1. Reguła wzajemności – przeczytaj tutaj.
  2. Regule konsekwencji i zaangażowaniu tu.
  3. Regule kontrastu – tutaj.
*/*

Uważasz, że ten wpis jest wartościowy? Skomentuj lub napisz mi w mailu! 🙂 Chciałbyś dostawać informację o podobnych bezpośrednio na Twoją skrzynkę? Zapisz się na newsletter, dołącz do mnie na fb, Linkedin lub do grupy fb praca z sensem 🙂

Podziel się tym postem z innymi!Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Marta Pawilikowska-Olszta

Marta Pawlikowska-Olszta - zajmuję się wsparciem etycznego i efektywnego zarządzania ludźmi w Polsce na każdym z etapów – zarówno w procesie rekrutacji, adaptacji, rozwoju kompetencji, oceny pracowników, jak i zwalniania. Swoje działania praktyczne prowadzę w nurcie psychologii pozytywnej.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.