12 kompetencji, które powinien mieć dobry szef

Drukuj


kompetencje szefa

Wiele piszę na blogu o roli szefa, zachowaniach sprawnych, godnych rekomendacji, ale i tych niegodziwych menedżerów. Dziś chciałabym Ci pokazać jakie dwie grupy kompetencji stanowią dla mnie profil kompetencyjny menedżera, czyli jakich kompetencji szukam u kandydatów, którzy aplikują na stanowisko kierownicze i jakie kompetencje pomagam im rozwijać, gdy już zarządzają zespołem.

Pierwszy blok kompetencji to UMIEJĘTNOŚCI ZARZĄDZANIA ZESPOŁEM

Sprawny menedżer w tym zakresie m.in.:

  1. Zna wszystkie etapy procesu zarządzania zespołem
  2. Umie samodzielnie i we współpracy z HR przeprowadzić proces zarządzania (od zaplanowania zasobów, przez utrzymanie optymalnej efektywności pracy, po zgodne z prawem zwolnienie)
  3. Umie budować sprawny zespół (w przypadku kadry wyższego szczebla przede wszystkim umie budować zespoł liderski) w schemacie: MISJA – WIZJA – CELE – ZADANIA – KOMPETENCJE POTRZEBNE DO ICH REALIZACJI
  4. Charakteryzuje go odwaga menedżerska – brak jest u niego zachowań asekurujących własną pozycję w obliczu wyzwań strategicznych dla firmy, ma też niezbędną pokorę wobec współpracowników oraz misji firmy
  5. Umie delegować i egzekwować zadania
  6. Prezentuje wysoką etykę zawodową w praktyce menedżerskiej
Drugi blok kompetencji to UMIEJĘTNOŚĆ KOORDYNACJI ZADAŃ MERYTORYCZNYCH
  1. Jest skupiony na misji i celach organizacji. Realizuje, monitoruje i dostosowywuje zadania swoje i zespołu tak, by w coraz większym stopniu wpisywały się one w misję, wizję i wartości organizacji
  2. Rozumie i potrafi w prosty sposób zdefiniować procesy i zadania, jakimi zajmuje się zespół, którym menedżer zarządza
  3. Rozumie rolę i potrzebę zwiększanie współpracy z innymi zespołami w organizacji, nie rezygnuje z tego celu mimo trudności
  4. Posiada wiedzę merytoryczną i/lub jest w stanie zapewnić w zespole wiedzę ekspercką niezbędną do sprawnego realizowania zadań w powierzonym obszarze
  5. Dba o dostarczania klientom (wewnętrznym, zewnętrznym) usług najwyższej możliwej jakości
  6. Optymalnie, asertywnie i racjonalnie planuje i realizuje zadania oraz wykorzystuje wszelkie dostępne zasoby. Eliminuje zadania nieprzybliżajace zespół do realizacji misji firmy lub niezgodnych z kulturą organizacyjną.
Oba bloki kompetencji są równie ważne

Jesli chcesz być sprawnym szefem albo zbudować efektywny zespół menedżerów musisz szukać osób spełniających, w jak najwyższym stopniu, wszystkie te wymogi kompetencyjne i wzmacniać wymienione aspekty funkcjonowania w ludziach, którzy pełnią w firmie funkcje kierownicze. Moje doświadczenie w pracy z menedżerami pokazało wielokrotnie, że zaniedbanie któregokolwiek z tych punktów kładzie się cieniem zarowno na samego menedzera, jak i na jego zespół i efektywność firmy.

Podziel się tym postem z innymi!Share on FacebookShare on LinkedIn

Marta Pawilikowska-Olszta

Marta Pawlikowska-Olszta - zajmuję się wsparciem etycznego i efektywnego zarządzania ludźmi w Polsce na każdym z etapów – zarówno w procesie rekrutacji, adaptacji, rozwoju kompetencji, oceny pracowników, jak i zwalniania. Swoje działania praktyczne prowadzę w nurcie psychologii pozytywnej.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.