Poradnik „Skuteczny menedżer” – Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi

Drukuj

skuteczny menedżer pawlikowska
Moja książka – poradnik dla menedżerów i HR, który jest elementem realizowanej przeze mnie misji zawodowej

Rekrutując menedżerów i rozwijając kompetencje szefów wielu zespołów przez ponad 10 lat nabrałam pewności, że niezależnie od tego, jakie szkoły kończyli, ile lat doświadczenia posiadają, mają ogromną potrzebę usystematyzowania wiedzy o tym, jak efektywnie a przy tym etycznie zarządzać zespołem.

Wiedza techniczna brak rozumienia sedna procesu HR

Miałam okazję obserwować cierpienie źle zarządzanych zespołów. Gdy szef nawet z formalnym, kierunkowym wykształceniem nie rozumiał ani swojej roli, ani tego jak budować prawdziwy, a nie zbudowany na strachu, autorytet.

Podane na tacy

Spisałam i podzieliłam się zatem z Wami najlepszymi praktykami w zakresie budowania zespołu. Poradnik pisałam coachingowo – tak, żebyś mógł sam odpowiadać sobie na najważniejsze pytania. Z jakiego zakresu konkretnie dzielę się wiedzą?

Część I. Tego nie uczą w szkole – wiedza pomocna w codziennej pracy menedżera

Rozdział 1. Dlaczego wiedza o zarządzaniu jest ci potrzebna?
  • Sedno procesów zarządzania ludźmi
  • Specyfika pracy menedżerów w Polsce
Rozdział 2. Co powinieneś wiedzieć, żeby skutecznie zarządzać ludźmi?
  • Poznaj podstawowe prawa psychologii
  • Dowiedz się, jak przetwarzamy informacje i jak działamy
  • Unikaj pułapek wpływu społecznego
  • Dowiedz się, jak funkcjonujemy – Myśli, emocje i zachowanie, Flow i dobrostan, Kryzys i rozwój
Rozdział 3. Jakich umiejętności potrzebujesz, by być świetnym menedżerem?
  • Motywacja prospołeczna
  • Umiejętność podejmowania decyzji
  • Aktywność, nie reaktywność
  • Umiejętność syntezy wielu danych
  • Silna motywacja osiągnięć (związana z równoczesną chęcią zajmowania stanowiska kierowniczego)
  • Samokontrola
  • Empatia
  • Pielęgnowanie kreatywności w zespole
  • Odporność na naciski
  • Zachowanie zdrowego rozsądku w stosowaniu narzędzi menedżerskich
  • Znajdowanie czasu na rzeczy ważne
  • Sprawdź sam siebie
Rozdział 4. Twoje wartości jako menedżera, czyli szacunek jako podstawa
  • Bądź w stanie spojrzeć w lustro
  • Rozwijaj wiedzę na temat moralności
  • Naucz się bronić siebie i innych przed manipulacją
  • Buduj odporność na pułapki manipulacyjne
  • Sprawdź, czy dana osoba szanuje ludzi
  • Ustanów drogowskaz etyczny
Rozdział 5. Firma odnosząca sukcesy
  • Jak się skutecznie uczyć?
  • Myśl kategoriami całej firmy – myślenie systemowe
  • Zadbaj o swój rozwój – mistrzostwo osobiste
  • Coaching
  • Radzenie sobie ze stresem
  • Czego należy unikać?
  • Co może pomóc?
  • Zmniejsz swój stres – wskazówki praktyczne
  • Zarządzaj sprawnie zróżnicowanym zespołem – pokolenie X, Y, Z
  • Zarysuj wspólną wizję i podsycaj zespołowe uczenie się
  • Akceptuj niepowodzenia i ucz się na błędach
  • Gdy twojej firmie daleko do firmy uczącej się

Część II. To wiedzą tylko praktycy – efektywne narzędzia menedżerskie

Rozdział 6. Budowanie zespołu, czyli o zasadach współpracy
  • Zbuduj sprawny zespół
  • Wprowadź zasady współpracy
  • Monitoruj rozwój zespołu
  • Udzielaj konstruktywnej informacji zwrotnej
Rozdział 7. Sprawna realizacja zadań i zarządzanie czasem
  • Planuj i nadawaj priorytety zadaniom
  • Mądrze deleguj zadania
Rozdział 8. Pielęgnowanie motywacji pracowników i mądre nagradzanie
  • Nagradzaj tak, żeby nie zdemotywować
  • Miej zdrowe podejście do motywowania
  • A co z twoją motywacją?
Rozdział 9. System rekrutacji i ty
  • Określ kogo szukasz
  • Moralność czy sprawność?
  • Wybierz źródło pozyskania kandydatów
  • Użyj sprawdzonych narzędzi rekrutacji
  • Pułapki rekrutacji
  • Psychopaci
  • Jak zrekrutować HR-owca?
Rozdział 10. Twoja rola i obowiązki w zakresie szkoleń
  • Modele kompetencyjne
  • Ustanów elastyczną politykę szkoleń
  • Wysyłaj pracowników na dobre szkolenia
Rozdział 11. Rozsądne ocenianie pracowników
  • Powszechne antywzory
  • Konstruktywny system ocen
Rozdział 12. Rozstanie z pracownikiem – proces zwalniania krok po kroku
  • Co powinieneś wiedzieć o zwalnianiu pracowników?
  • Kodeks pracy, czyli czego możesz wymagać od pracownika?
  • Przygotowuj się do zwolnienia pracownika
  • Jak rozwiązać umowę o pracę?
  • Jak pomóc zwalnianemu pracownikowi?
Rozdział 13. Przeciwdziałanie mobbingowi i dbanie o równe traktowanie pracowników
  • Czym jest mobbing i jak mu zapobiegać?
  • Kto jest mobbingującym?
  • Jak możesz się bronić przed mobbingiem?
  • Czy grozi ci oskarżenie o mobbing?
  • Równe traktowanie pracowników
  • Jak sobie radzić z niesłusznymi oskarżeniami o mobbing lub dyskryminację?
Rozdział 14. Twój wizerunek jako menedżera
  • Co oferuje ci rynek?
  • Jak widzą cię inni?
  • Co ty wybierasz?

Zakończenie

Dodatek. Zainspiruj się przykładowymi kodeksami etyki

Zapraszam do lektury!

Jeśli masz więc ochotę uporządkować swoje myślenie o procesach zarządzania zespołem oraz potrzebę poodpowiadać na coachingowe pytania dotyczące Twojego sposobu zarządzania a także zapoznać się z przygotowaną przeze mnie pigułką wiedzy dla menedżerów – zapraszam do lektury.

Jedną z recenzji ksiązki możesz przeczytać tutaj 🙂

Tutaj możesz obejrzeć rozmowę ze mną o zarządzaniu i motywowaniu pracowników w TVN24 Biznes.

Podziel się tym postem z innymi!Share on FacebookShare on LinkedIn

Marta Pawilikowska-Olszta

Marta Pawlikowska-Olszta - zajmuję się wsparciem etycznego i efektywnego zarządzania ludźmi w Polsce na każdym z etapów – zarówno w procesie rekrutacji, adaptacji, rozwoju kompetencji, oceny pracowników, jak i zwalniania. Swoje działania praktyczne prowadzę w nurcie psychologii pozytywnej.

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

  1. Nie słyszałam o tej książce, dziękuję – wpisuje na listę 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.